تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

 

 

 

 

 

 

 



کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی1

س از مردم آمریکا، مردم جمهوری خلق چین، بیش ترین سهم پرتال های پر بیننده اینترنت و برترین کشور فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به خود اختصاص داده اند و ۵ پرتال چینی، در فهرست ۲۰ سایت برتر اینترنت جای دارد.

 

در سلسله گفتارهای باشگاه کارآفرینی دیجیتالی برترین ها، پرونده ده ها پرتال موفق در عرصه کسب و کار اینترنتی، از آمازون و AEKI و ترادرا سوئد گرفته تا DONEDEAL.IE و ebay مورد بحث و بررسی همه جانبه قرار گرفت. اگر مخاطب دائمی سلسله مطالب این باشگاه اینترنتی باشید، متوجه شدید که در این مجموعه مطالب، قصد ما از معرفی سایت های موفق، ارائه ایده های خلاقانه و نوآورانه در مدیریت و راه اندازی کسب و کارهای مجازی می باشد. کسب و کارهایی که در یک دهه اخیر، گردش مالی چند صد میلیارد دلاری را به اقتصاد جهان وارد کرده است و روز به روز بر شمار پرتال های فعال در عرصه کارآفرینی دیجیتالی در دنیا، به ویژه در ایران، در حال افزایش می باشد.

 

همان طور که احتمالاً در هفته های پیش مشاهده کردید، باشگاه کارآفرینی دیجیتالی برترین ها، در بخش هایی، به ارائه اصول و مبانی کارآفرینی دیجیتالی نیز اشاره داشت و سلسله مطالبی در این حوزه معرفی شد که از طریق لینک های زیر مطلب، قابل مشاهده هست. معرفی ۱۰۰ ایده دیجیتالی که تحت عنوان " ایده های دیجیتالی خوب برای کاربران خوب" ارائه شد، فرصت مغتنمی برای دریافت بهترین ایده ها برای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی می باشد که علاقه مندان ایرانی به این عرصه، می توانند این سلسله ایده ها و مثال هایی که درباره آن ها زده شده است را مطالعه و پس از مطالعه سنجی و نیازسنجی مخاطبان، به سمت استارت آپ پیش ببرند.

 

اکنون، مجموعه هایی که در کشور برای تسهیل استارت آپ ها تحت قالب شتاب دهنده ها accelerator مانند آواتک شکل گرفته است که متوانید از آن ها نیز استفاده کنید. در گفتار امروز، به معرفی برترین کارآفرینان دیجیتالی کشور چین می پردازیم. کشور چین، در عرصه فضای مجازی بسیار فعال و موفق بوده است و پس از ایالات متحده، در زمینه های مختلفی، رتبه دوم را در عرصه کسب و کار اینترنتی، شمار پرتال های پر بیننده و شمار مخاطبان فضای مجازی در اختیار دارد. با ما همراه باشید با برترین کارآفرینی های دیجیتالی چشم بادامی های شرق آسیا.

همان طور که در مقدمه گفتار امروز عرض کردیم، هدف از ارائه مطالب در قالب باشگاه کارآفرینی دیجیتالی، معرفی ایده های خلاقانه و کسب و کارهای موفق در دنیای وب می باشد تا خوانندگان محترم، با ایده های متنوع، گوناگون و کاربردی در فضای وب آشنا شوند بنابراین اگر امروز، به بررسی پرونده ۵ پرتال موفق کشور چین می پردازیم، هدف ما این نیست که شما حتماً زبان چینی می دانید و توانایی بررسی این پرتال ها به زبان چینی را در اختیار دارید.

 

هدف این هست که مدل های کسب و کار و استراتژی های موفقیت این درگاه های مجازی را بررسی و از آن ایده بگیریم تا علاقمندان ایرانی جامعه اطلاعاتی، بتواننددر صورت نیاز، به مدل سازی و الگو برداری از این شیوه ها در استارت آپ های خود اقدام کنند. با این ۵ پرتال معتبر و مشهور چینی ها، مدل های کسب و کار متنوعی را آشنا می شویم که امروزه توانسته اند در عرصه کارآفرینی دیجیتالی، سالانه صدها میلیون دلار درآمد کسب کنند. درآمدی که، از راه خلاقیت دیجیتالی و تجارت الکترونیک و بازاریابی تحت وب، کسب شده است.

 

علی بابا دات کام – Alibaba.com علی بابا با خرید و فروش های بسیاری که انجام می دهد، سود هنگفتی به دست می آورد. سال گذشته، ۲۴۸ میلیارد دلار در معاملات این شرکت رد و بدل شده که اگر با ۸۳ میلیارد دلار eBay مقایسه کنیم، به عظمت این کمپانی پی می بریم. علی بابا رشد بسیار چشم گیری دارد و توانسته در ۴ ماهه اخیر، ۲ میلیارد دلار سود کسب کند که نسبت به سال پیش، ۳ برابر شده است. از آن طرف eBay مبلغ ۶۷۶ میلیون دلار سود عایدش شده و آمازون ۱۲۶ میلیون دلار ضرر کرده است.

 

یکی از علت های سوددهی بالای این کمپانی، استخدام کارمندان کمتر نسبت به رقبای آمریکایی و خودداری از هزینه های مربوط به ایجاد مراکز فروش و ارسال کالا به مشتریان است. دولت چین تخمین زده که تا سال های آینده، کاربران اینترنت این کشور به بیش از ۱ میلیارد نفر نفر خواهند رسید. این تعداد کاربر، چین را به بزرگ ترین بازار آنلاین دنیا تبدیل می کند. همچنین عرضه مستقیم سهام علی بابا در بورس نیویورک، سرمایه گذاری را برای آمریکایی ها آسان تر می سازد. برای مثال یکی از کمپانی های بزرگ فناوری چین که Tencent نام دارد، از رقبای علی بابا محسوب می شود. اما واضح است که به دلیل محدود شدن عرضه سهامش در بورس هنگ کنگ، آمریکایی ها سرمایه گذاری در علی بابا را ترجیح می دهند.

علی بابا، اسم جالبی است که یادآور کارتون سندباد می باشد. این پرتال، یک سایت چینی در زمینه B۲B هست و می کوشد، فرصت های تجاری را در عرصه های مختلف، بین متقاضیان به اشتراک بگذارد. از خرید سنگ تراورتن تا شیرهای عظیم در پالایشگاه ها و انتقال فناوری در صنعت نساجی، در علی بابا دات کام، یافت می شود. جاده ابریشم چینی ها در فضای وب، نامی است که می توان به علی بابا دات کام اطلاق کرد. علی بابا، یک کمپانی اینترنتی چینی است که شامل یک سری کسب و کارهای تحت وب می شود. مهم ترین عنصر این شرکت، فروشگاه های آنلاین آن است. پرتال تائوبائو (Taobao) یکی از این فروشگاه هاست که فعالیت مانند eBay دارد. نام دیگری، تیمال (Tmall) است و ویژه عرضه کالاهای برندهای بزرگ، مانند اپل است. و جوهواسوان (Juhuasuan) که کالاهای روزمره را ارائه می کند.

 

این کمپانی بزرگ، از سیستم پرداختی مشابه PayPal، اما ویژه خود که AliPay نام دارد، استفاده می کند.

 

همچنین سرمایه گذاری هایی در بخش های استریم آنلاین ویدئو، پیام رسانی موبایل و پردازش ابری انجام داده است. علی بابا، خلاقیت های مختلفی در مدل کسب و کارش ارائه کرده است که امروزه در شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های موبایلی نیز در دسترس می باشد. علی بابا رقبای زیادی دارد، اما یکی از مهم ترین دلایل موفقیتش در فضای کسب و کار اینترنتی، توجه به مقوله بستر سازی تعاملی جهت آشنایی با فعالان کسب و کار در سراسر جهان با تجار و صنعتگران چین، بزرگ ترین اقتصاد جهان هست. موردی که در کم تر پرتال اینترنتی قابل مشاهده هست.

 

بعضی ها فکر می کنند که علی بابا، آمازون یا یاهو کشور چین است، در صورتی که چنین تصوری نادرست هست. برخلاف آمازون، علی بابا خودش کالا را به مصرف کننده نهایی نمی رساند. بلکه مانند بازار بزرگی برای عرضه کالای تجار و کمپانی های بزرگ است. علی بابا سود خودش را از طریق قرار دادن آگهی های مبتنی بر سرچ با استفاده از لغات کلیدی (مثل گوگل) یا دریافت حق کمیسیون به دست می آورد. البته آمازون، قصد دارد تا از طریق پهپاد، کالا را به مصرف کننده برساند که علی بابا نیز، چنین رویکردی را در رفتار سازمانی خود، دنبال می کند. همچنین این شرکت، با فروش حق عضویت ویژه، سرویس های پردازش ابری و دسترسی به اطلاعات درآمد قابل توجهی را کسب می کند. موضوعی که گوگل نیز وارد بحث کارآفرینی دیجیتالی عرصه رایانش ابری (Cloud Computing) شده است.

جک ما (Jack Ma)، کسی است که علی بابا را بنیان نهاد. او که یک معلم انگلیسی بازنشسته است، شرکت خود را به سال ۱۹۹۹ در آپارتمانش در شهر هانگ ژو تأسیس کرد. سواد او به اندازه یک متخصص کامپیوتر معمولی هم نیست. او تا سال ۱۹۹۵ از اینترنت استفاده نمی کرد و البته هنوز هم کدنویسی بلد نیست. با این وجود، او مغر اقتصادی خوبی دارد به طوری که توانست طی چند سال پس از سال ۲۰۰۰ میلادی، eBay را از عرصه رقابت در چین خارج کند. وی همچنین تأثیر زیادی بر فعالیت های شرکت می گذارد.

 

این در حالی است که آقای ما، دیگر ریاست کمپانی خودش را برعهده ندارد. یاهو، یک پنجم سهام علی بابا را در اختیار دارد. شرکت ژاپنی Softbank نیز که مالک اپراتور Sprint است، بیشترین مقدار سهام علی بابا را با ۳۲٫۴ درصد در اختیار دارد. البته با وجود این سرمایه گذاری های عظیم، شرکت یاهو و Softbank نقش زیادی در فعالیت های کمپانی علی بابا ندارند و کار نظارت و اجرای برنامه ها را به گروهی از متخصصان به نام Alibaba Partnetship واگذار کرده اند.

 

به هر حال، کارآفرینی دیجیتالی چین، بدون علی بابا، معنی و مفهوم خوبی ندارد. اگر قصد دارید تا در کارآفرینی دیجیتالی تجاری بالادستی وارد شوید، مدل کسب و کار موفق آقای جک ما را حتماً مطالعه کنید. ویدئو زیر، یک معرفی اجمالی هست.تائوبائو Taobao.com

 

پرتال اینترنتی تائوبائو، نه تنها از معروف ترین سایت های چین هست، بلکه در زمره پر بیننده ترین سایت های جهان نیز به شمار می رود. این پرتال، در زمینه اقتصاد مشارکتی بسیار فعال ست و توانسته است الگوهای جالبی را در عرصه کارآفرینی دیجیتالی ارائه کند. تائوبائو که بزرگ ترین وب سایت فروشنده در چین است و یاهوی ژاپن، سرویس مشترکی راه اندازی کردند که انتظار می رود به بزرگ ترین فروشگاه آنلاین جهان تبدیل شود.

شاخه ای از شرکت تجارت الکترونیکی "گروه علی بابا" است و سافت بانک در ژاپن و شرکت آمریکایی یاهو از سهام داران علی بابا هستند. همکاری با یاهوی ژاپن جدیدترین تلاش گروه علی بابا برای توسعه فعالیت در بازارهای خارجی است. تائوبائو یکی از شرکت های فروش آنلاین وابسته به علی بابا است که بزرگ ترین فروشگاه آنلاین در سراسر کشور به شمار می رود، این شرکت دهمین سالگرد تأسیس خود را که در شهر شرقی هانگ جو در استان جه جیانگ بنیانگذاری شده بود، روز شنبه جشن گرفت. در طول دهه گذشته، تجارت الکترونیک با وارد کردن شیوه های جدید خرید جای پای خود را در بازار چین و به ویژه در میان جوانان که درک خوبی از تکنولوژی دارند، محکم کرده است.

 

Taobao در حال حاضر حدود یک میلیارد محصول دارد و نزدیک به ۵۰۰ میلیون کاربر نیز در این سایت عضو هستند. همچنین این سایت در هر دقیقه ۴۸.۰۰۰ محصول به فروش می رساند. گروه علی بابا و همچنینتی مال، شرکت های خانوادگی تائو بائو هستند و از شرکت های محبوب مصرف کنندگانی مانند آمازون به شمار می روند. تائوبائو به عنوان بزرگ ترین سطح خرید آنلاین در کشور، نه تنها شیوه زندگی خریداران را به راحتی به آن ها نشان می دهد، بلکه فرصت های شغلی مناسبی در اختیار تعداد زیادی از جویندگان کار می گذارد.

 

این سایت دارای بیش از ۸ میلیون فروشنده است و بیش از ۱۰ میلیون شغل نیز ایجاد کرده است. تجارت پر رونق الکترونیک همچنین باعث افزایش سریع تحویل کالاها در چین شده است، که انتظار می رود تا سال ۲۰۱۵ تعداد کارمندان تحویل کالا در کشور تا ۱ میلیون هم برسد.

 

تائو بائو روزانه ۲۰ میلیون کالا را به دست مشتریان خود می رساند که این رقم به طور کلی برای ۷۰ درصد از کل کشور محاسبه شده است. مدل کسب و کار جالب و گسترده تائوبائو، یکی از موفق ترین مدل های کارآفرینی دیجیتالی می باشد که علاقمندان به این عرصه را می تواند به خود جذب کند. سایت که ر سال ۲۰۳۳ میلادی راه اندازی شد، امروزه همانند گوگل و یاهو و فیس بوک و آمازون، از بزرگان دنیای دیجیتال به شمار می رود.

 

به گفته پرتال الهام های کارآفرینی entrepreneurial insights.com، مدل کسب و کار سایت Taobao بر مبنای سیستم فروش بدون حق عضویت یا fee free model می باشد که برای چینی های پر مصرف و پر کاربر، مدل ارزنده و پر طرفداری هست. تبلیغات و بازاریابی دیجیتالی، از منابع عظیم درآمدی این شرکت می باشند. به هر حال این پلتفرم خرده فروشی آنلاین، اگر چه کلاً به زبان چینی هست، اما مدل کسب و کارش بارها توسط سایت های موفق دنیا استفاده شده است. در کشوری که بزرگ ترین اقتصاد جهان هست، راه اندازی پرتالی که عنوان بزرگ ترین خرده فروشی چین China۰۳۹;s largest online retail را یدک بکشد، کار کمی نیست.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






دو شنبه 12 ارديبهشت 1395برچسب:,

|
 


به وبلاگ من خوش آمدید

 

 

ساحل

 

تير 1395
خرداد 1395
ارديبهشت 1395

 

 مخترع تجارت الکترونیک چه کسی است؟
 دانسته های تجارت مجازی
 کارآفرینان موفق چه کردند؟
 کارآفرینی اینترنتی
 معرفی تجارت الکترونیک
 مفهوم تجارت اکترونیک
 کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی2
 کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی1
 بدون شرح

 


تبادل لینک هوشمند

http://tejaratmajazi.loxblog.com





برنامه نویسی اندروید
ترجمه تخصصی مقالات ومتون انگلیسی
ترجمه تخصصی مقاله
مشاوره پایان نامه
تایپ آنلاین
سفارش ترجمه
فروش پسته
فروش فرش دستباف
جی پی اس ردیاب ماشین
ال ای دی هدلایت زنون led
جلو پنجره لیفان x60

 

برنامه نویسی اندروید
ترجمه تخصصی مقالات ومتون انگلیسی
سفارش پروژه برنامه نویسی
مشاوره پایان نامه
ترجمه تخصصی مقاله
حمل خرده بار از چین
ارسال کالا از چین به ایران
قلاده تربیتی پارس سگ
الوقلیون

 

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: